تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/10/28 - 23:37
کد خبر: 493732

جشنواره عمار/ مستند رزیدنت؛ نوجوانان علاقمند به پزشکی با دیدن مستند، تصورشان عوض شد

جشنواره عمار/ مستند رزیدنت؛ نوجوانان علاقمند به پزشکی با دیدن مستند، تصورشان عوض شد

کوچک‌زاده با اشاره به بازخورد بینندگان رزیدنت، مطرح کرد: مستند رزیدنت یک نگاه کاملا جدید را پیش روی مخاطب می‌گذارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «امیرمحمد کوچک‌زاده» کارگردان مستند «رزیدنت» درباره انگیزه و اهمیت ساخت این مستند، اظهار داشت: موضوعی که مستند رزیدنت به آن می‌پردازد از دو جهت حائز اهمیت است؛ یک مسائل مربوط به رزیدنت‌ها و دانشجویان پزشکی در بیمارستان‌های دولتی و دوم ارتباط این مسائل با سلامت مردم. در این فیلم به این مسئله پرداختیم که اتفاقاتی که برای دانشجویان پزشکی در بیمارستان‌های دولتی می‌افتد هم برای خود آنها و زندگی و آینده‌شان تبعات خیلی بدی دارد، هم نظام سلامت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همین دو مسئله مهم باعث شد به سراغ ساخت این مستند برویم.

این کارگردان مستندساز در خصوص شاخصه‌های مستند رزیدنت، ابراز کرد: یکی از نکاتی که از اول ساخت این مستند توجه ما را به خود جلب ‌کرد، این بود که مخاطب این فیلم عامه مردم هستند یا تنها به قشر نخبگانی مرتبط با این موضوع، خواص، تصمیم‌گیران و مسئولان این حوزه ارتباط پیدا می‌کند.

وی افزود: ما سعی کردیم در این کار زاویه نگاه جدیدی باز کنیم و الحمدلله این اتفاق افتاد، نتیجه کار طوری شد که از مردم عادی هم هر کسی که این مستند را می‌دید، نگاهش به جامعه پزشکی، پزشکان جوان و دانشجویان پزشکی تغییر می‌کرد. همیشه این تصور وجود داشت که پزشکان شرایط ویژه و وضع بسیار خوبی دارند از این جهت برخی با دیدن این مستند تعجب می‌کردند.

کوچک‌زاده با اشاره به بازخورد بینندگان رزیدنت، مطرح کرد: مستند رزیدنت یک نگاه کاملا جدید را پیش روی مخاطب می‌گذارد. بعضی از بینندگان مستند می‌گفتند ما در اقوام پزشک داریم، گاهی این از مشکلات شغلشان می‌گفتند اما ما باور نمی‌کردیم، مستند را که دیدیم نظرمان کاملا تغییر کرد.

این کارگردان مستندساز ادامه داد: علاوه بر تاثیری که این فیلم بر مخاطب عام داشت، تاثیر قابل توجهی هم برای مخاطب خاص خود دارد، به این دلیل که بر روی یک مسئله مهم و استراتژیک از نظام سلامت دست گذاشته است. از این جهت برای مخاطب خاص هم قطعا مهم است. مستند رزیدنت بحرانی را در حوزه سلامت روایت می‌کند که باید هر چه زودتر دیده شده و برای آن چاره‌جویی شود.

وی با بیان اینکه اولین اکران مستند رزیدنت در جشنواره حقیقت بود، افزود: اولین باراین مستند در جشنواره حقیقت اکران شد، بازخوردها، هم از طرف دوستانی که به صورت آنلاین فیلم را تماشا کردند هم دوستانی که حضوری آمده بودند، بسیار خوب بود. از این جهت می‌توانم بگویم این مستند کار خود را کرده و تاثیرخود را گذاشته است. هم مردم عادی از دیدن مستند حیرت کرده بودند هم رزیدنت‌ها از اینکه بالاخره یک صدایی از دل این فضا بلند شده و مسائل را روایت می‌کند، خوشحال بودند.

کوچک‌زاده با اشاره به اینکه مستند رزیدنت را مسئولین هم دیده‌اند، گفت: این فیلم را برخی از مسئولین تصمیم‌ساز در فضای رسانه‌ای هم دیده‌اند و برایشان جالب توجه بوده است. برای دوستان مرکز پژوهش‌ها، فعال‌های رسانه‌ای و بعضی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی هم اکران‌های محدودی داشتیم. خوشبختانه مستند برای آنها هم تاثیرگذارو مورد توجه بوده است.

این کارگردان مستندساز، با اشاره به تاثیر مستندهای این چنینی بر نسل جوان، عنوان کرد: اگر نسل جوان امروز را دهه 80 و 90 در نظر بگیریم، شاید این فیلمس از مباحث کلان این نسل دور باشد و کمتر با آن ارتباط برقرار کنند. اما این روایت برای آن نسل جوانی که الان مشغول کنکور دادن است و دانشجوی پزشکی که قرار است چند سال دیگر تخصص بگیرد، مهم است و می‌تواند بر تصمیمات و ذهنیات او تاثیرگذار باشد.

وی افزود: اتفاق جالبی که در یکی از رونمایی‌ها افتاد این بود که دو سه تا از مخاطبان که آقا پسرهای 14، 15 ساله بودند و هنوز انتخاب رشته هم نکرده ولی علاقه‌مند به رشته‌های پزشکی بودند، بعد از دیدن این کار ‌گفتند شاید اصلا به سمت پزشکی هم نرویم و باید بیشتر در این زمینه فکر و تحقیق کنیم.

کوچک‌زاده با اشاره به تاثیر رسانه‌ها در حل مسائل مختلف، اظهار داشت: بخشی از مستند رزیدنت به اتفاقی می‌پردازد که سال‌ها پیش در کشوری دیگردرمورد همین مسئله دانشجویان تخصصی پزشکی رخ می‌دهد و به واسطه ورود رسانه‌ها و فشار رسانه‌ای آن مسئله حل می‌شود. یکی از دلایلی که مستند رزیدنت به این موضوع می‌پردازد، این است که این مطالبه صنفی را به تصویر بکشد، که البته به حمایت رسانه‌ای هم نیازدارد.

این کارگردان ادامه داد: ما با کمک روشنگری رسانه‌ای می‌توانیم به سمت حل مسئله برویم، دقیقا همان کاری که جشنواره عمار انجام می‌دهد، این جشنواره با معرفی مستندهای این چنینی و موج رسانه‌ای که به راه می‌اندازد، مخاطبین را جذب جشنواره می‌کند و باعث می‌شود باب گفتگویی شکل بگیرد، از این جهت جشنواره می‌تواند به حل مسائل مختلف کمک کند.

وی افزود: پیشنهاد من این است که جشنواره عمار هر سال یک موضوع محوری داشته باشد. اینکه همه سلائق با موضوعات مختلف وارد جشنواره بشوند خوب است و باید اینطور باشد، اما می‌توانند هر سال را به یک تم و هدف مشخص اختصاص بدهند و از این طریق همه توجه‌ها را به آن موضوع اصلی جلب و در یک کلام جریان‌سازی کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top